Vårkänslor

Erikshjälpen i Spånga kan vara Stockholms bästa second hand-butik. Varenda gång jag går in där hittar jag något bra, till ett rimligt pris dessutom. Nu senast följde både ett gäng äldre damtidningar, ett par fina sommarskor och en tjusig hatt med mig hem. Bilderna här nedanför är hämtade ur Hemmets Journal, Svensk Damtidning och Husmodern. Hemmets Journal är ungdomen i sammanhanget, de flesta numren är från 1966. Husmodern är äldst och daterar faktiskt 1943, medan Svensk Damtidning hamnar i mitten, 1958 för att vara exakt. Jag tycker hemskt mycket om att bläddra i gamla tidningar (och nya också, för den delen). Dessa exemplar var både fulla av inspiration, av notiser som fåren att fnissa till och, så klart, av artiklar som får skrattet att fastna till i halsen. En rolig sak var att jag verkligen kunde känna igen mig själv i en av modellerna; en kvinna i trench, basker och en i mitt tycke superfin frisyr, bilden finns så klart med här nedan.

Ifall man gillar gamla modeblaskor är ett förslag att bege sig till Nordiska museets bibliotek. Idag satt jag och bläddrade i både sköra, vackra tidningar från 1910-talet och i wasp-fräcka Harper’s Bazaar från 1991, och allt däremellan så klart. Lite bilder från mina egna Erikshjälpen-fyndade magasin:

Detta inlägg publicerades i Mode, Tankar, minnen och så vidare. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar