The Factory in Skärblacka

Idag var jag i Skärblacka och lärde mig allt om det lokala caféets winerbrödsutbud och pappersverket. Skärblacka var fint men kändes lite ödsligt. Kaffet var billigt och gott och de erbjöd mig falafel på restaurangen, trots att det inte fanns något utskrivet vegetariskt alternativ. Det luktade dock lite speciellt runt om i byn. Jag pratade efteråt med min mamma om det här med pappersproduktion och dofter. Hon sa att hon vid ett besök i Piteå beklagat sig över pappersodören inför en taxichaufför, varpå han snabbt svarat ”Det luktar pengar!”. Positivt värre. Fint lokalpatriotiskt.

Det var roligare än jag trott att knalla runt på ett pappersbruk. Det fanns ohyggliga mängder virke och gamla, snygga maskiner från 50-talet. Vissa var turkosa, det var tjusigt. Vissa var lite läskiga, de lät och osade och käkade trä i vansinnestakt. Det var fuktigt och vamt inomhus, det luktade inte så mycket avföring, mer sött och träigt. Inte så dumt faktiskt, inte så dumt.

Det här inlägget postades i Norrköping, Platser. Bokmärk permalänken.

Kommentera

