Maskulint i New York

Idag har jag försökt ta mig an den omöjliga uppgiften att dels förstå att jag ska bo i New York hela sommaren, dels planera inför det. Min storasyster säger att jag kan köpa sneakers billigt där. Det låter bra eftersom mina fina, ljusblå Adidas från Kupan i Kiruna ger mig så hemska skavsår när det är över +5 grader utomhus. Mina fötter är mycket mesiga. Jag har i alla fall försökt inspireras i min vårstil av NY-looks och föga förvånande fastnat mest för bilder av välklädda karlar. Jag tänker att sommaren 2012 kommer gå i maskulinitetens tecken. Välmatchat med mina orakade armhålor (det har väl blivit stött och blött under helgen, men det här som Hanna Fridén tar upp är inte bara konstigt, utan också viktigt).

När en kikar runt på streetstylesidor är det lätt att slås av människors fantastiska smak och stora fantasi. Vissa får det att se så lätt ut. Jag är inte en av dessa. Tyvärr. Men jag tänker att stil är som vilken muskel som helst. Träning, erfarenhet och tålamod är ingredienser som behövs för att få fram det där ”äsch jag bär den här tunga stenen (eller knepiga kostymen) som om det är det lättaste som finns”-känslan. Det kommer väl, jag är ju än så länge blott en duvunge på 26 korta år.

Två bra ställen att hitta New York-idéer på är nya bloggen newyorkstreetportraits.com och lite äldre thesartorialist.com Och så här kan det ut. Snyggt värre. Klicka på bilden för källan.

Det här inlägget postades i Konst, Mode, Platser. Bokmärk permalänken.

Kommentera

