Streetmode direkt från serievärlden

Av: Edvin Lindström

Idag sitter jag på Östergötlands museum och jobbar med mode. Inom ett par veckor ska jag bege mig ut på gatorna i Linköping och Norrköping och fota streetmode, östgötskt streetmode. Jag tror att det kan bli riktigt fint, folk här är ändå ganska påhittiga. Jag som bor nära Motala ström i Norrköping ser ofta människor i alla åldrar som spankulerar fram längs med vattnet. Vissa håller verkligen weekendmodets fana högt. Ibland stöter en på tweed, ibland knäkorta sportbyxor, det händer att jag ser par i 70-årsåldern som matchar varandra perfekt eller träffar på joggare i oklanderliga gympastasser.

Tidningen Galago har en egen ingång till streetmodets värld, en finfin ingång faktiskt. Döden är trendig och snygg, det må jag säga. Dessutom beskriver han nästan min stil när han ska berätta om sin egen. Galago är dessutom ett utmärkt magasin som flera gånger per år förgyller min brevlådeskörd. Rolig och lättillgänglig samtidigt som den vågar vara jobbig, knepig, politisk. En kombination jag helt klart uppskattar.

Det här inlägget postades i Mode, Museum, Serier. Bokmärk permalänken.

Kommentera

