Vinter i väntan på vår

Helgen har varit fartfylld. Fredagen spenderades i Stockholm där jag både lekte hajlekar med min systerdotter, åt morotskaka, köpte byxor och gladdes åt att jag fick gå på premiären av Våga minnas. En sådan bra och viktig film att jag tveklöst kommer återkomma till den inom kort. Extra glatt blev det tack vare att premiären besöktes av både regissören, producenten (ja, nästan hela teamet faktiskt!) och Gudrun Schyman. Igår åkte jag buss, köpte sparkling rödvin, åt prinsesstårta och dansade aningen för mycket på Orange. Både Depeche Mode och New Order kördes och när jag kom hem en halvtimme efter stängning somnade jag med kläder på och ansiktet fullt av läppstift. Idag har jag sovit, fått pannkakor, promenerat i vårsolen och suttit på fikamöte och pratat om konstprojekt i Kiruna. Sen åt jag vinägerpotatis som är så gott, ack så gott.

Hur som helst, all denna vårpepp gör mig glad och pigg och sugen på sparris och färsk vitkål. Men vintern är inte glömd, här och där gömmer sig snöklumpar bland de första, späda blommorna. Så jag tar mig en titt på Julianna Swaneys bilder och tänker att vintern den är ju fin på sitt sätt.

Det här inlägget postades i Konst, Musik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

