En tragedi och en klämmig låt

Den 29 januari 1979 sköt den då 16-åriga Brenda Ann Spencer ihjäl en rektor och en vaktmästare samt skadade elva barn. Från ett fönster i sitt hus, beläget mitt emot hennes skola, övade hon prickskytte på människor på skolgården. Pressen ringde upp Brenda Ann på hemtelefonen under tiden attacken pågick. På frågan varför hon sköt svarade Brenda Ann ”I don’t like Mondays. This livens up the day”.

Denna tragedi har gjort sina avtryck i populärkulturen. Nu senast märktes dådet av i På Spåret. Jag lyckades pricka in fullpott på ett par musikfrågor om Irland. Ett av svaren var låten I don’t like Mondays, skriven av Bob Geldof och framförd av hans band The Boomtown Rats. Jag kommer ihåg låten från mina tonår, kommer ihåg hur chockad jag blev när jag insåg att den handlade om dödsskjutningar på en skola. Dödsskjutningar som dessutom var utförda av en tjej i min egen ålder. Den dramatiska handlingen passar väl ihop med pianointrot, som är fortfarande hur bra som helst. Låten riktigt klämmig och videon ett kapitel för sig. Bob Gelfod är verkligen en tidig 80-talshottie med sin fräscha frisyr. Ett tungt ämne har blivit en riktigt bra sång. Brenda Ann Spencer dömdes som en vuxen, trots sin unga ålder. Hon sitter i fängelse än idag.

Det här inlägget postades i Musik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

