Ful video, snygg låt

Den gångna veckan har jag lyssnat om och om och om igen på en rivig fransk låt. Grym är den, kylig men med en smårolig folkmusikkänsla. Precis en sådan känsla jag brukar ogilla men som vid enstaka tillfällen slår an någon märklig sträng i mitt kalla synthhjärta. Just denna låt har några år på nacken så jag var aningen orolig när jag letade loss på internet efter dess video. Att se den visade sig vara ett STORT misstag. Usch. Bandmedlemmarna såg inte alls så franskcoola ut som jag tänkt mig, alla log på fåniga sätt och hela videon, eller rättare sagt de få minuter jag stod ut med, var bara fula, fula, fula. Det var nära att min kärlek för låten dog ut, försvann, raderades.

Sedan dess har jag ansträngt mig för att glömma hela videoupplevelsen, ett tillstånd som äntligen börjat närma sig. Något hat för sången har inte vuxit till sig, istället börjar jag så smått digga den igen. Nästan allt det kletiga som lade sig över den snygga, kyliga känsligan har runnit bort. Så nu vill jag gärna dela med mig av låten till omvärden. Men hur? En sketen spotifylänk? En titel och en uppmaning att leta upp den själv? Nej, nej – Youtube kommer till min undsättning. Kanske har någon annan en lika traumatisk upplevelse av videon som jag, för någon har tagit sig tid att ljudlägga lite Peter Pan-klipp med denna finfina sång. Så, håll till godo – bra låt på snygg franska och lite Disney på det:

Det här inlägget postades i Musik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

