Politiskt deprimerad

Illustration: Anne-Li KarlssonI dagens DN skriver Maria Sveland viktigt och värdefullt om det politiska läget. Det gör lite ont att läsa, men så får det vara. Det är svårt att stirra en sanning och en samtid, en sanning om en samtid, i vitögat. Det kliar och river i kroppen, det är delvis en fysisk upplevelse. Precis som Sveland själv beskriver.

Jag var i Budapest när Breivik utförde sina dåd. Sittandes i ett fuktigt hotellrum följde jag nyhetssändningarna på CNN. Det är svårt att sätta ord på känslorna som gick genom kroppen. Ilska och rädsla, hopplöshet och förvirring. Allt samtidigt. Men när dagarna gick och allt mer kom fram om gärningsmannens politiska hemvist tänkte jag att någonting skulle hända. Något nytt, något stort, något som kanske kunde leda till något positivt. Fler skulle se igenom främlingsfientlig retorik, sluta lyssna på all skit som spottats fram i samhällsdebatten. En allmän ilska skulle bli något konstruktivt, en god kraft som svar på det hat som Breivik manifesterade. Vi satt, mina vänner och jag, och talade om huruvida SD skulle kommit in i riksdagen hade det varit val 2011. Vi var alla övertygade om att de inte skulle haft en chans.

Ja, jag trodde att pratet om kulturmarxism, PK-maffia och allt vad man kallar det för skulle ta slut. Att man skulle sett vad det sättet att prata om människor kan medföra, att skilja på folk och folk. Min övertygelse är att det leder till hat. Men kanske hade jag fel om debattförändringen. Kanske är himlen vid horisonten mörkare än vad jag velat och orkat tro. Därför är Svelands artikel så viktig. Vi måste våga se hur landet ligger, hur samhället sakta förändras när det drar åt fel håll. Jag tror djupt och innerligt på att människor tillsammans kan skapa något vackert, något gott, kan ändra en inrotad riktning när det krävs. Kanske är även jag politiskt deprimerad. Men så länge vi håller ihop och aldrig slutar prata, diskutera, debattera, är jag säker på att bot finns inom räckhåll.

Det här inlägget postades i Politik och viktigt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Politiskt deprimerad

  1. J.Kult skriver:

    ja.. läser artikeln och ja.. vänta jag sms.ar dig..kram

Kommentera

