Förkylningen, konsten och ett bloggtips på det

Jag sitter hemma och tråkar eftersom helgen gick i snorets tecken. En riktigt riklig förkylning slog sina bacillsmutsiga klor i min ömma kropp i slutet av den gånga veckan. Usch. Tanken var att jag idag skulle vara på Östergötlands museum och arbeta med deras intressanta Mette Prawitz-utställning som öppnar på söndag. Istället har jag morgonrock och yllesockor, näsdukar och alvedon, hostattacker och dålig tv att underhålla mig med. Besvikelse. Nå väl, fina bilder med våriga färger och ödesmättad stämning – det kan liva upp vilken förkylningssjukling som helst!

Beth Hoeckel är en amerikansk konstnär som gör kollage, fotograferar och grejar lite allmänt med mixed materials. Jag tycker om hennes oroliga himlar och bortvända ansikten. Det glättiga, rosa blandas med hårt blågrått, med uttryckslösa ansikten och små absurditeter. Ryggen, en av mina favoritkroppsdelar, verkar finnas med i mycket av hennes konst. Avståndet markeras, på ett snyggt sätt. Jag hittade Hoeckel genom den tjusiga bloggen Florence and Millie. Där samlar fotograferna Paige och Rebecca massor av bra bilder och fina saker. De verkar också ha en särskilt fallenhet för att hitta fotografier av snygg mat. Hos dem kan man surfa runt när man känner sig lite krasslig och stackars, så blir det lite, lite bättre.

Det här inlägget postades i Arbete, Bloggar, Konst. Bokmärk permalänken.

Kommentera

