Jag tittar på tv

Förr i tiden var jag en riktigt bra tv-tittare. Jag såg nästan allt och betalade extra på hyran för att ha tillgång till måååånga kanaler. Det är en svunnen tid. Jag ser tv-produktioner i massor, men det är tack vare allas vår vän internet (tar här tillfället i akt och länkar till Hanna Fridéns lärorika inlägg om SOPA. SOPA gör mig mörkrädd, men läser vi alla på och protesterar så kan det nog lösa sig). Hur som helst, när jag ser på tv ser jag på SVT. Nästan alltid. Jag är lite kär i public service och är även en hängiven P1-lyssnare. Trots att åren gått har jag varken ledsnat på Kobra eller På Spåret, två ypperliga program. Men sedan förra året har jag en ny favorit.

Hitlåtens historia är bäst. I programmet får man på ett seriöst och samtidigt lagomt lättsamt sätt lära sig massor, massor om populärmusik. Ibland dyker det upp låtar som jag knappt hört, ibland färdas jag tillbaka till barndomsår, ibland rockar jag ikapp med hits jag själv diggar. Jag gillar framförallt hur avsnitten skiljer sig från varandra. Varje hitlåt har just sin egen historia och detta har man respekt för. Man har även gjort roliga val av låtar, högt och lågt blandas och jag blev mycket glatt överraskad när den fina Take That-melodin  Back for good från 90-talet fick utgöra ett mycket intressant avsnitt. Men bäst denna säsong har nog Neneh Cherry-avsnittet varit. Wow, vilken person, vilken låt, vilken gravidmage. Bra gjort, SVT. Fortsätt så.

Det här inlägget postades i Film och tv, Musik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

