Julkalendern. Lucka 2.

Berätta om staden du bor i. Så lyder andra luckans ämne i Emliys julkalender.

Min förälskelse i Norrköping har hållit i sig sedan våren 2003 fram tills idag. Visst har vi våra duster, Peking och jag, men det går oftast över. När man kliver av tåget på järnvägsstationen i Norrköping och korsar Norra Promenaden för att följa Drottninggatan, då plingar trafikljusen på ett speciellt sätt. Nästan i otakt, nästan i takt. Det låter vackert, det låter välkomnande, det låter hemma. Ibland står jag bara där i korsningen och lyssnar.

Jag kan många gator i Norrköping. Om inte räknar varenda lägenhet jag placerat min tandborste i, utan har viss urskiljning har jag bott på Bråddgatan, Smedjegatan, Nygatan, S:t Persgatan, Prästgatan, Smedjegatan, Skepparegatan och Kneippgatan. Vissa gator flera gånger. Kneippen, området jag bor i nu, är lyxigt och tokfint. Här finns miljonvillor och gamla undersköna trähus. Men mitt hus är lite skruttigt och har bara hyresrätter. Det har också en trädgård med äppelträd. Fantastiskt, hela min tomt är fantastisk:

Norrköpingsbor har en mysig dialekt. Campus Norrköping är tveklöst det bästa universitet jag studerat på. Stadsbiblioteket är först skrämmande, sedan hemtrevligt. Det är gratis att gå på museum. Det finns en asbra filmfestival. Norrköping Pride firas för fjärde året i maj 2012. Industilandskapet är andlöst fint och jag känner arbetarnas historia slå emot mig, på ett skönt sätt, varje gång jag promenerar över Skvallertorget. I Norrköping kan en sketen student utan sparkapital få en lägenhet. T.ex. en som min gamla, som jag fick trots att jag inte ens kommit och presenterat mig. Så här såg den ut:

Men det finns sämre sidor också, så klart. Det är långt hem till Kiruna. Långt, långt, långt. Min familj bor inte här. Filmerna jag vill se på bio går aldrig upp. Banden jag lyssna på åker inte hit. Ibland förstår jag inte alls vad folk som talar bredaste östgötskan säger och de blir hm… halvglada när jag påpekar det. Norrköping är litet, en liten stad som inte alltid kan hävda sig men försöker ändå. Lite för mycket ibland. Norrköping kan vara kallt och farligt. Det blåser alltid motvind.

Men Norrköping är hemma. Kanske till och med mer hemma än Kiruna.

Det här inlägget postades i Julkalender, Norrköping. Bokmärk permalänken.

Kommentera

