Julkalender. Lucka 6.

Yes! Jag prickar in rätt dag med detta julkalenderinlägg. Ikapp, trots värkande muskler efter cykelomständigheterna och föreläsning om rosa med Fanny Ambjörnsson. Idag, 6 december, ska julkalendern behandla bloggar jag läser. Jag läser en hel del bloggar, men följer inte så många regelbundet. Dessa kollar jag in med jämna, korta mellanrum.

Karins Konstgrepp är nog min favoritblogg. Konstgreppskarin lyckas blanda högt och lågt, snyggt och fult, viktigt och (relativt) oviktigt i en salig och vansinnigt underhållande blandning. Hon har skoj smak och roliga idéer. Hon har vettiga åsikter och lyckas göra konst som ingen annan. Hon är tuff och vågar vara inte så himla snygg jämt. Hon är cool och verkar sjukt kompetent. Ja, skitbra helt enkelt.

Hanna Fridéns blogg var en av de första som jag började läsa regelbundet. Detta eftersom hon har massa bra åsikter som hon lyckas uttrycka på ett snyggt sätt. Ibland håller jag inte med henne, men det gör bara bloggen än mer intressant. Jag gillar skarpt hur hon pratar på om sånt som bajs, tarmar, skönhetsideal, feminism, kultur och allt däremellan. Tarmar är viktigt, det vet jag som lidit av nån-typ-av-bråck-nånstans-i-magen. Precis som Konstgreppskarin visar Hanna inte bara upp sockersöta bilder av sig själv. Ibland ser hon helt tokigt ut och det är grymt. Jag gillar det osnygga.

Alexandra Malmqvist-Olsson har bloggen ”Försök att inte se så snygg ut”. Hon jobbar på radio, har ungar och är tuff som attan. Korta inlägg som tar upp en massa viktiga saker, bilder från hennes överkrylliga, asfina hem, kommentarer om föräldraskap på ett sätt som inte får mig som inte alls har barn att känna mig ovälkommen, tvärtom. Dessutom skriver A.M.O om alkoholism på ett sätt som är ovanligt. Beroendesjukdomar är ett helvete och alla som drabbas, både beroende och anhöriga, behöver forum där man kan dela med sig av sina erfarenheter. Just detta erbjuder A.M.O och det är helt underbart bra tycker jag.

Annika Bäckström är illustratör och grym på det hon gör. Hon verkar ha idéer direkt från himmelriket samt ha förmågan att genomföra dem. Fotona är fina, illustrationerna supersnygga, bloggen mysig och hennes tips på musik, film, med mera faller mig nästintill alltid i smaken. Cool och kunnig, en fin kombo. Kolla också in hennes hemsida här.

Till min stora sorg verkar Magdalena Nordin ha blogguppehåll. Jag hoppas det tar slut snart, för jag gillar verkligen att kika in på hennes nästan surrealistiska webbplats ofta, ofta. Snygg är inte rätt ord för att beskriva den. Inte välordnad, stilig eller fin heller. Tvärtom. Allt finns här. Smutsiga koppar och stora målardukar. Knepiga loppisfynd och gratisgrejer från grovsoprum. Öl och grillkrydda. Magdalena Nordin är konstnär och sjukt rolig. Bäst av allt på bloggen är de kategorier inläggen delas in i. Hit kommer jag för att få slippa från cupcakes en stund, även om jag gillar sådana mycket. För jag gillar vippiga kjolar och sockriga kex, men i verkligheten händer det att också jag tvättar strumpor med schampo.

Det här inlägget postades i Julkalender. Bokmärk permalänken.

Kommentera

