Julkalender. Lucka 5.

Jag börjar komma ikapp! Lovely! 5 december skulle man, enligt Emilys instruktioner, berätta om sig själv för ett år sedan.

För ett år sedan var jag nyhemkommen efter min tid i Düsseldorf (lite bilder därifrån här). I ett aningen misslyckat hårfärgningsförsök hade mitt hår blivit rosasvart, och jag såg plötsligen ut lite som Erika 15 år. Eftersom mitt hår inte behåller någon färg alls, rann dock det rosa ur ganska snart. Puh. Mörkt korthårig hade jag precis klarat av bäddlöss och Düsseldorfs ökända partygata. När jag kom hem försöte jag stresskriva en uppsats. Det gick så där. Den blev klar i början av november i år. Men då blev den också grym. Väl hemma i Norrköping levde jag på en diet bestående av mjuk pepparkaka och Pimm’s. Det vill jag göra i år igen, eftersom det är en sjukt bra kombination. Ja, och julmat så klart. Men det säger ju sig självt.

För ett år sedan hade jag inte gjort världens bästa projekt på Nordiska museet och lärt mig mer än jag trodde möjligt. Inte bestämt mig för att återvända till Norrköping för att läsa en master. Jag hade inte sett Bratislava, Wien eller Prag. Hade inte rest till underbara Glasgow för en andra gång. I december 2011 är jag osäker på exakt vart jag vill och hur jag ska ta mig dit. Men 2010 var osäkerheten mycket större. 2010 lyckades jag bo i Aix-en-Provence i ett halvår. 2011 lyckades jag bo i Spånga. Båda är bra, det ena gav det andra.

Det gångna året har varit fantastiskt. Fantastiskt svårt på många sätt. Är man, som jag, del av en enorm familj och släkt, har varje år sin beskärda del av bajs och krångel. 2011 var ett riktigt fint år, fyllt av resor och regn. Men det ska bli skönt att lämna det bakom sig. 2012 lär ju bli hur bra som helst. Något annat kan jag inte tänka mig.

Det här inlägget postades i Julkalender, Musik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

