Robotansikten och min röntgade kropp

1983 föddes Oleg Dou i Moskva. Hans första minne är hur han som 2-åring fick en elektrisk stöt. Kanske har upplevelsen påverkat honom och hans konst. Elektricitet och mänskligt kött i en kombination, det känns aningen robot. Och något robotaktigt finns det verkligt över hans bleka personer. Huden ligger slätt och perfekt över skarpa kindben och blicken är glansigt avlägsen. Som en omänsklig människa, en robot, en android. Lite skrämmande, väldigt snyggt, stilrent och nästan övernaturligt. Så kan bilderna kanske sammanfattas. För visst har de något obehagligt över sig, dessa nästan-människor, plastbarn och kalla nunnor. Men fint är det.

Igår kände jag mig själv lite som en robot. Efter att ha suttit och klippt vj-film tills ögonen nästan blödde, hoppade jag på min cykel för att snabbt trampa hemåt genom decembernattsmörkret. Jag kom inte alls särskilt långt innan en tjock kabel kom i vägen för mitt framhjul, och både cykeln och jag flög ett par meter. (Tusen tack till den snälla, unga mannen som lyfte cykeln från min arma kropp och hjälpte mig upp!) Efter råd från sjukvårdsupplysningen (världens bästa landstingsservice) tog jag mig till akuten, tätt följd och stödd av min Mattias. Där röntgades jag uppifrån och ner, från höger till vänster och runt om. Personalen på Vrinnevisjukhuset var helt enkelt underbar och läkaren jag träffade var oerhört noggrann. Så himla fint. Det visade sig att jag inte hade några frakturer någonstans, ingen blödning i huvudet heller. Så mörbultad och lite blåslagen fick jag åka hem vid 04-tiden. Jag sov, sov, sov, sov och sov. Och jag tänkte på röntgenmaskinen. Vilken grej! Ett helt rum ordnat efter maskinen, som på egen hand rörde sig längs skenor i taket. Tufft. Lite läskigt, men främst tufft. Hade det inte varit för enstaka finnar, små skrubbsår och blodfläckar, hade mitt ansikte kunnat se lite Dou-aktigt ut, där i sjukhussalens svaga nattsken.

Det här inlägget postades i Konst, Norrköping, Tankar, minnen och så vidare. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Robotansikten och min röntgade kropp

  1. Ping: Those Dancing DJ:s dansar in julen |

Kommentera

