Mörker mitt bland juleljusen

Ibland behöver man lite mörker. Behöver få stiga in i det obehagliga, ta del av det skrämmande. Få en blick av en annan, dystrare värld. Eller kanske inte så. Kanske snarare få det dystra i ens egen värld, det hemska, fruktansvärda och svåra, uttryckt inför en. Få en bild av det man är rädd för och få sin ångest visualiserad. Just detta tycker jag att jag får när jag ser Maya Kulenovic konst. Det där vridna och förvridna är ständigt närvarande. De där bilderna man kan ha bakom ögonblocken, när man plötsligt väcks mitt i natten och världen är en okänd. Egentligen är Kulenovic bilder inte så farliga. Barn och gamla, djur och byggnader. Visst har de ibland rödfläckade kläder, men vem har inte haft det efter t.ex. hastigt uppäten julbordsrödbetssallad? Men skuggorna i ansiktet, det kompakta mörkret omkring figurerna. Det allmänt läskiga med barn. De som kan kännas så olika, annorlunda, långt ifrån en själv, trots att det inte var så länge sedan man var en av dem. Allt detta gör att jag i tavlorna ser avarter av världen, av kärleken, av det goda, fina och lugna. Och jag gillar det. Jag gillar att en stund komma ifrån avbildade gullhundar och pasteller. Det är skönt att få slippa. Allt ljusrosa och svagt turkosa kan även det vara vansinnigt obehagligt, men på ett plastigt sätt. I Kulenovic hittar jag istället det organiskt skrämmande. Sönderfall, blemmor, blod och frånvaro av ljus. Det passar bra in i december, denna gullgulle av vintermånaderna. Lite allvar bland julgranskulorna, det behövs ibland. Se mer av Maya Kulenovic konst t.ex. här och här

Det här inlägget postades i Konst. Bokmärk permalänken.

Kommentera

