Traum Noir

Traum Noir är en tidning som främst distribueras i Finland. Jag har ju jagat finsk kultur ett tag nu (som här och här), och tack vare det ramlat över en hel del fina saker, uttryck, initiativ. Traum Noir är ett exempel. Om jag förstått det hela rätt drivs den bl.a. med hjälp av sponsring och bidrag. Själva tidningen är gratis och är man inte i Helsingfors särskilt ofta kan man ladda hem den via hemsidan. Det är ju väldigt, väldigt bra, eftersom den är riktigt snygg. Hittills har bara två nummer kommit ut, men det tredje verkar vara på gång. Om man är bra på att skriva och fixa med bilder, kan man skicka in alster till redaktionen och kanske, kanske kan man få vara med.

Jag gillar verkligen sådant som Traum Noir. Folk som gör tuffa grejer, utan att verka förvänta sig särskilt mycket tillbaka. Det är fint. Men jag får också en lite besk smak i munnen. Som sådan där kulturarbetare är jag alldeles för van vid att göra saker gratis, arbeta helt utan ersättning eller högst nöja med mig en smörgås och en kopp kaffe som lön. Visst kan det vara otroligt lärorikt och fint att slita ideellt, men till sist blir man less. Pissless. Skulle jag inte behöva oroa mig för var min nästa paycheck ska komma från, skulle allt mitt arbete bli så mycket bättre. Men det är en annan verklighet jag lever i. Så personerna bakom Traum Noir är säkert grymma. Förhoppningsvis får de dessutom känna på sin egen grymhet genom att få betalt för sitt jobb. För så här fint kan det bli i deras tidning:

Det var lite svårt att lista ut vem som gjort vad i tidningen, men jag hoppas att jag till sist hittade rätt. Alla bilder, förutom den på hundarna, är länkade till sina upphovspersoner. Hundkonstnären heter (troligtvis) Annika Heikinheimo, men jag är lite osäker. En intressant sak, kanske, är att bilderna av flickor med och utan ögon verkar vara gjorda av Malin Nyqvist. Hon har varit medlem i Le Corps Mince De Francoise som jag skrivit lite om tidigare. Vissa coola människor dyker upp överallt!

Jo just det, Traum Noir har flickr också. Här.

Det här inlägget postades i Konst, Tidning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

