Min nya bästis menskoppen

Jag hade en idé om att skriva en menskoppsdagbok. Jag har fått höra så mycket bra om menskoppen, att jag till sist skaffade en själv. På menskoppen.se läste jag en massa, en massa om hur det är att börja med produkten. ”Ha tålamod!” hojtas det på sidan, ”Ha inte bråttom till bussen första gången du använder koppen!”. Och så ska man använda den högst fyra timmar åt gången under de första tillfällena. Jag tyckte så klart att det var asbra att det fanns så mycket information tillgängligt. Personerna som driver hemsidan verkar sjukt snabba på att svara på alla möjliga frågor dessutom, något som jag tycker är himla fint. Allt detta braiga som jag verkligen uppskattar, ledde dock till att jag tänkte typ ”Shit, det här kommer vara knepigt värre. Ta tid och vara lite obekvämt. Men jaja, det ger väl med sig.”

Därav dagboksidén. Jag tänkte att jag skulle dokumentera de första gångerna jag använde menskoppen. Berätta lite om hur lång tid den tar att vänja sig vid och så där. Tji fick jag. För nu, när jag testat min lilla Yuuki förstår jag att någon menskoppsdagbok – ja, det behövs helt enkelt inte. Jag kan inte annat än sälla mig till kören menskoppsälskare. Jag blev helt enkelt lite kär direkt.

(Bildkvalitén är ju inte toppen, tack vare crappy mobil.)

För några dagar sedan fick jag mens. Lite glad blev jag allt, eftersom jag äntligen skulle få plocka fram koppen. Sagt och gjort – jag tog den ur dess plastpåse och kokade den i några minuter. Sköljde den i kallt vatten, tog med den in på toa och gjorde mig redo för en halvtimmes jobb med att fatta och fixa. Två minuter senare gick jag ut från toaletten, lite lycklig och förvånad och försedd med menskopp. Att sätta in menskoppen var hur lätt som helst. När den väl var inne kändes den inte alls. Under de två minuterna hann jag föra in den och ta ut den två gånger om, samt klippa av pipen i botten av koppen (vilket man ska, men olika mycket för alla).

Tyvärr, måste jag säga, var min menstruation ovanligt kort denna gång och jag hann inte använda menskoppen blott en dag. Men det var en dag i mensheaven. Koppen kändes ingenting, den var smidig och enkel och helt enkelt toppen. Jag ångrar lite att jag inte köpt den tidigare, jag vet inte ens varför jag inte gjort det. Tyckte väl att det verkade lite omständligt med menskopp. Det är det inte. Så visst är hur bra som helst att det uppmanas till tålamod och lugn när man ska använda menskoppen första gången. Men för vissa, som mig, kan det gå typ hur lätt som helst att vänja sig vid en. Jag rekommenderar alla som har mens ibland att testa koppen. Den är så bra som det sägs.

Muminmamman med menskopp. 

Det här inlägget postades i Politik och viktigt, Recension, Tankar, minnen och så vidare. Bokmärk permalänken.

Kommentera

