Hemåt


Det är få förunnat att ha så vacker väg hem som jag. Alla tider på dygnet, året runt. På väg hem efter festligheter i tisdags vandrade jag både genom industrilandskap, längs med vatten, under höga träd. Och förbi ett fängelse. Norrköpings fängelse är en mastig byggnad, helt målad i gult. Fängelsemurarna är höga, men det har hänt att fångar flytt över dem. Det är inte många som sitter där nu, har jag förstått saken rätt fungerar det bara som häkte nu för tiden. Vackert är det i alla fall, mäktigt och lite skrämmande där det står på höjden ovanför strömmen. Norrköping har verkligen sina sämre sidor, t.ex. det krassa bioutbudet (som i och för sig förbättras med kommunala biografen Cnema), att det ofta luktar ganska illa och att det jämt blåser, det är motvind åt alla håll. Men jag har bott här till och från i snart nio år. Norrköping är hemma, nästan lika mycket som Kiruna är hemma. Märkligt.

Men varför gick jag ensam hem genom östgötanatten så där på en tisdagskväll? Jo, tack vare den redan nämnda Genratorkonferensen! Middag med glasstårta som efterrätt och tufft uppträdande av bland annat Norrköpings ungdomscirkus var vad som bjöds under första dagens avslutning. Vi drack vin och pratade kultur hela kvällen lång. Jag hade topptrevligt, men ännu bättre blev det nästan när middagen avslutats, och vi gick i (någorlunda) samlad trupp till Crescendo och lyssnade på de här svängiga snubbarna:

Åh, så de spelade! Jag gungade med i takt av hjärtans lust och njöt i stora drag av blåsinstrument och söta kommentarer från orkesterledaren. Mer big bands till Norrköping, tycker jag. En fin kväll var det.

Det här inlägget postades i Arbete, Musik, Norrköping, Tankar, minnen och så vidare. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hemåt

  1. J.Kult skriver:

    yes! det underbara fantastiska jazzbandet! 😉 sällan skådat slag av besynnerligt bra jazzband.. och finfina bilder på vandring. kramkram

Kommentera

