Människomaskinen

Jag är ju ett Kraftwerk-fan (här och här) och jag fascineras tveklöst av tanken på robotar, androider och så vidare. Och även fast jag tycker att det är lite skrämmande och obehagligt, så kan jag inte komma ifrån att jag även fascineras av tanken på den mänskliga kroppen som en maskin. Hjärnan som en dator som styr mekaniken i lemmarna. Idén om att bygga en perfekt människa, tänk Robocop eller ännu hellre replicants som i Blade Runner, är något som både ger mig en svag känsla av illamående, och triggar mig och min fantasi. Usch och yes samtidigt.

Någon som lyckats illustrerar dessa tankar på ett riktigt tjusigt sätt är den tyske gynekologen och illustratören Fritz Kahn. Visst är det lite läskigt att göra människan till en maskin, ett ting, en dator, en robot som rör sig framåt på ett mekaniskt sätt. Men det är samtidigt snyggt och intressant. För vad innebär det om vi är så maskinlika? Vad gör det med föreställningar om män/kvinnor och what not, om vi alla ändå bara är uppbyggda av samma små delar? Som ett klockverk, ett ur. Ja, Fritz Kahn får mina tankar att sätta igång, och det tyder kanske på att han lyckats med något bra.

Det här inlägget postades i Konst. Bokmärk permalänken.

Kommentera

