Le corps mince de francoise fränar till fredagen


Le corps mince de francoise (LCMDF) är coola och finska = min favoritkombination. (kanske för att jag själv tycker att jag kan ingå i den kategorin folk. i alla fall när jag är på gott humör och skiter i språkkunskaper.) Glad och dansant elektropop, det är vad denna fredag kräver. Det och lite lakritsnappar. Eller lakritstuttar som jag skulle sagt, hade mitt språk påverkats mer av norrländskan. I Kiruna existerade knappt ordet napp. (eller? var det bara jag som missade det?) Den där gummiplastgrejen som bäbisar snuttar på, den hette i alla fall tutte. Min redan omnämnda underbara mamma kallade bröst för tissar, och därmed blev det aldrig en konflikt mellan ord för kroppsdelar och för barnatröstsaker. Jag vet inte riktigt varför dialekten aldrig riktigt fastande på mig. I Kiruna talar man på ett sätt som inte ligger allt för långt ifrån rikssvenskan. Jag ville väl heller aldrig identifiera mig med Lappland och det satte sig kanske i språkbruket. Nu när jag är vuxen har jag emellertid inget alls emot att vara så kallad norrlänning. I kind of like it. Jag har ingenting emot mitt finska efternamn heller. Jag gillade det inte alls som barn, men nu bär jag det med stolthet. Tornedalen är så att säga mina hoods. Och kanske är det därför jag faller för finskklingande elektropop. Som LCMDF.

Det här inlägget postades i Musik. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Le corps mince de francoise fränar till fredagen

  1. Ping: Traum Noir |

Kommentera

