I wanna be fitt for fight

Jag måste bara tipsa om fittbloggen fittforfight.wordpress.com, en blogg som beskriver sig som ”fittans fritidsgård”. Och då kan det ju inte bli annat än bra! Hur fin och viktig som helst, med bra tips på roliga grejer, personliga historier och mer därtill. Extra intressant, enligt mig, är inläggen Vad räknas som sex? Del1 och Del2.

Att prata om fittan är viktigt. Bara att ge den/det där/där nere ett namn är viktigt. Mina minsta syskonbarn har lärt sig ordet snippa. Jag vet att det finns en del invändningar mot det ordet, t.ex. att det känns som en version av snopp och att det är aningen för gulligt. Men mina små rosenknoppar har i alla fall ett ord att tillgå! Det hade inte jag. När jag i vuxen ålder (!) talade med högt älskade mamma om att jag har så himla lite hår på kroppen, tittade hon på mig med en märklig blick och sa ”Har du inte ens hår på rumpan?”. Jag fattade ingenting. Om jag rent generellt är ganska kal, borde jag väl verkligen inte ha pälsklädda skinkor? Nähä, det var visst inte den rumpan hon menade, utan den andra. Den där framme. Ja, det säger väl det mesta. Snippa hade varit ett revolutionerande begrepp för barn-Erika. Att kunna tala om sin kropp på ett otvunget och bekvämt sätt, det är väl ändå det minsta man kan begära?

Det här inlägget postades i Bloggar, Politik och viktigt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till I wanna be fitt for fight

  1. Peaches skriver:

    Jag tycker att det är så alldeles förfärligt hemskt då vuxna kallar flickornas (eller för den delen sitt egna!) kön för rumpan, stjärten eller det enligt mig ännu värre och helt horribla ”framstjärten”. Framstjärten är ett så otroligt förminskande ord för könet, pojkar har snopp men jag har liksom bara en till stjärt. USCH!

    I min familj kallade vi fittan för musse. Ett rätt trevligt och helt neutralt ord men det tokiga med att könet har helt olika namn i olika familjer är ju att det blir omöjligt att prata om utanför familjen. En snopp är en snopp är en snopp, men flickornas könsorgan kan vara en snippa, en mutta, en musse, en slida, en fia-karin, ja en precis vad som helst. Dessutom VET man som flicka att andra inte säger till exempel musse, vilket gör att barriären för att prata om det blir än högre. Syns inte, har inget riktigt namn, finns inte.

    PS. Kan dock tillägga att i min pojkväns familj kallades snoppen för ”puppen”, så det här med att ha egna ord inom familjen för könsorgan gäller uppenbarligen inte bara det kvinnliga könet. Blir lite roligt i och med att en puppe för mig är en liten kanin, medan det för min pojkvän är en pojksnopp. ”Gullpuppe” får liksom en helt ny innebörd! DS.

    • Erika skriver:

      Jag håller med dig helt och fullt! Att alla använder olika ord och att det är något som man som barn dessutom är medveten om, gör det extra svårt att tala om snippan/mussen/rumpan. Något som redan är knepigt blir ännu knepigare. Framstjärten är, precis som du säger, det kanske mest fruktansvärda ordet av alla. Brrrr, en får rysningar av det! Jag hade en idé om att reclaima ordet framstjärt genom att ge mig in i porrbranschen och kalla mig själv för det ack så sexiga Framstjärt-rika (Jag heter ju Erika). Det kanske är god idé…

      Puppen är by the way ett av de lustigaste ord jag hört för snoppen! Extremt sött och gulligt. Gullepuppe, haha! Själv hade jag en relativt snoppfri barndom och tänkte inte alls så mycket på den där kroppsdelen grabbar gick om kring med. När jag läste P.C Jersilds Barnens Ö när jag var kanske 10 år blev jag bekant med ordet pitt. Jag tyckte det lät häftigt och försökte använda det så ofta jag bara kunde. Det har jag dock slutat med nu. Pitt visade sig inte alls vara så fränt som jag trodde.

Kommentera

