Düsseldorf, ich liebe dich

För exakt ett år sedan bodde jag Düsseldorf. Det var en kort, kort sväng, jag bodde bara där en månad. Men jag blev otroligt förtjust i staden. Den sägs vara snobbig och ha näsan högt i vädret, och visst finns det lite sanning i det. Men inte bara. Ser man förbi shoppingstråken med sin jättemängd vakter, lyckas man blunda för de femtioelva första lyxbilarna, kan man kisa när man promenerar förbi det hundrade skyltfönstret med pälsar, ja, då kan man finna en riktigt bra stad.

Att jag är en sucker för synth och industri, både musikmässigt och annars, är ju ingen nyhet. Min kärlek för Kraftwerk har jag redan tidigare nämnt. Just Kraftwerk kommer från Düsseldorf, och att jag var så sugen på att åka dit hade en del med dem att göra. Efter att ha gått runt hela staden, varit uppe i tv-tornet och lyssnat på ljuden från tågen, tycker jag mig förstå deras musik lite bättre. För Düsseldorf låter som Kraftwerk. Och det ser lite ut som Kraftwerk. Så trots att jag blev nästintill uppäten av vägglöss (eller nåt annat, hudläkaren var lite osäker), att man hade tillgång till kök men inte kylskåp på mitt studenthem (det är allt lite svårt att klara sig utan kylvaror i en månad. Min frukost bestod av bröd, jordnötssmör och grapefrukt. Bara. Varje dag.) och att det kändes som att jag knappt hann komma dit innan det var dags att åka hem, så kommer Düsseldorf nog alltid ha en särskild plats i mitt hjärta.

Det här inlägget postades i Platser, Tankar, minnen och så vidare. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Düsseldorf, ich liebe dich

  1. Ping: Människomaskinen |

  2. Ping: Julkalender. Lucka 5. |

Kommentera

