Supertanten Elin Ek och jag

Elin Ek är ju helt fantastiskt. Något annat kan man inte säga. För ett tag sedan släppte hon boken Supertanten, och efter en lång väntetid i bibliotekets reservationskö fick jag nu äntligen lägga höstvantarna på den. Supertanten är en blandbok om tanter. Den inleds med ett tanttest med frågor om saker som vad man gör med kvittot efter man handlat och i vilket skick man lämnar tvättstugan efter ett svettigt tvättpass. Enligt textet är jag en fullfjädrad tant, något jag känner mig lite stolt över. Detta eftersom jag rent generellt gillar tanter. Jag gillar sylt och syjuntor och minst sagt civilkurage, något som Elin Ek menar att tanterna besitter. Mest av allt i Supertanten gillar jag serierna om just Supertanten. Hon har en massa fint för sig, som att stoppa brottslingar och rädda världen. Uppblandat med test och serier kan man finna recept, symönster och personporträtt på grymma tanter genom tiderna, t.ex. Astrid Lindgren och Elise Ottesen-Jensen.

Ja, Elin Ek är fantastisk och det kan nog inte bli annat än bra när hon gör en bok som Supertanten. Den innehåller att sånt där som sådana som jag gillar, korsstygnstavlor med texter som Krossa Patriarkatet, småkaksfat stående bredvid Under det rosa täcket, med mera, med mera. Jag faller pladask. Det enda jag tycker är ganska synd är bristen på vegetariska recept. För jag är ännu en av alla kulturtanter i åldern ca. 20-30 som väljer att inte äta kött. Vi är en ganska stor grupp av Elin Eks fanbase, känns det som, och det hade varit skoj om även vi kunde laga de fina recepten hon bjussar på. Annars är Supertanten verkligen en fin recept- och symönsterbok med massa extra skoj grejer. Jag vill ha den stående i bokhyllan så att jag kan ta mig en titt då och då. För är det något som Elin Ek verkar lyckas med i allt hon gör så är det att peppa. Och jag behöver en extra dos tantpepp med jämna mellanrum.

Det här inlägget postades i Litteratur, Recension. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Supertanten Elin Ek och jag

  1. Ping: Tanttrubbel |

Kommentera

