På cirkus med Marnie Weber

För snart ett år sedan köpte jag Circus, en blandning mellan bok och tidning som handlade en mest om mode. Den var riktigt bra och jag plockade fram den för ett par dagar sedan för att läsa om och läsa mer. Det verkar inte riktigt som att det getts ut något nytt nummer sedan det jag har hemma, tyvärr. Jag gillade både utseende, tema och upplägg. Circus är dessutom skriven på både engelska och tyska, så den funkar också finfint som språkträning  När jag nu läste om den kom jag på hur mycket jag gillat fotografierna av Marnie Weber som finns med lite här och där i tidningen. Så jag kollade upp henne. Weber är en amerikans konstnär som arbetar med typ alla medier. Hon gör musik, fotograferar, gör performance och installationer och en massa mer. Hennes verk är, de jag har sett i alla fall, är väldigt roliga. Bland annat massa djurhumor, till min stora lycka. Konsten öppnar för frågor kring hur vi skapar oss själva och bilden av oss med hjälp av olika utstyrslar. Jag tyckte det var bra av Circus att våga ha med så pass tokiga och annorlunda bilder i ett nummer om mode. Webers bilder säger ändå ganska mycket om mode, kan jag känna. Grym är hon i alla fall. Kolla:

Det här inlägget postades i Konst, Tidning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

