Insidan av Fernandos folk

I min ständiga jakt på bra bilder på den mänskliga kroppen hittade jag Fernando Vicente. Han är spansk och jag tror inte att han är tennisspelare, men vad vet jag? Jo, jag vet att han är illustratör och konstnär och bra på att rita kroppen. På hans hemsida kan man hitta massa fint, bland annat helt okej pinup-bilder. Men jag gillar insidan av människorna bäst. Eller människor och människor, de verkar ju vara maskiner. Robotmänniskor, kanske, androider. Osökt tänker jag så klart på stiliga Rutger Hauer när han är lite extra stilig i Blande Runner. Yes, en ständig favorit. Vicentes illustrationer påminner en hel del om Fritz Kahns. Kahn är så bra att han kommer få ett eget inlägg framöver. Minst ett.

En annan sak jag gillar med Vicentes bilder är färgskalan. Jag är ju lite inne på det där med inälvsfärgerna, kanske inspirerad av napoleonbakelser, som får en lätt ljusrosa färg när jag kladdat lite med dem. För ett par år sedan hittade jag och Martina på ett recept på en tomatsås. Jag vette tusan vad vi gjorde med den,  men rosa blev den i alla fall och dessutom lite klumpigt grynig. När vi satt och åt började Martina fnissa för sig själv, men vägrade säga varför. Efter all den goda maten inmundigats berättade hon att hon tyckte att tomatsåsen sett ut precis som den vätskeblandade fettsubstans som kommer ur folk som fettsugs. Yummie. Hur som, lite Vicente till alla:

Jag råkade ju nämna den och eftersom man helt enkelt bara måste ta varje chans man råkar få att visa en bild därifrån så kommer här  en bild på Rutger Hauer som Roy Batty i en av världens bästa filmer, Blade Runner. Varsågod.

Det här inlägget postades i Konst. Bokmärk permalänken.

Kommentera

