Känslan av Alaska

Mitt höstsoundtrack stavas nog ändå Jonas Alaska. (I alla fall om inte den där Frida Hyvönen-skivan som det ryktas om, hinner dyka upp innan vinterns intåg…) Jonas Alaska är en tjugo-nånting år gammal norrman som bor i England, en grabb med en gitarr. Jag är inte sjukt svag för sådana, i alla fall inte trubadurtyperna. Men Alaska är speciell. Hans självbetitlade album består av tio riktigt bra poplåtar. Vissa finstämda, vissa mer dansanta. Det är inte särdeles svårt att höra vilka musikmästare Jonas Alaska hämtat inspiration från, det känns som att Bob Dylan- och Beatlestoner hela tiden ligger och hummar i bakgrunden. Men det gör inte så mycket.

Texterna är små berättelser, mysiga med massa hemmakänsla och höststämning över sig. Att upphovsmannen delat sitt liv mellan Norge och Liverpool verkar helt logiskt. Folkpop brukar inte fylla mina öron på något skönt sätt, jag kan snarare bli lite aggressivt lagd av sådant. Varför jag inte blir det nu är aningen oklart. Kanske beror det på att October är en av de finaste och sorgligaste sånger jag hört på länge. Jag blir nästan sugen på att läsa en bok skriven av Jonas Alaska. Sättet han lyckas uttrycka känslan av att möta ond bråd, alldeles för tidig död utan att göra lyssnaren nedstämd är faktiskt ganska fantastisk. Eller kanske beror min vänliga inställning på att albumet helt enkelt är riktigt välgjort, att det håller rakt igenom, inte stakar sig utan flyter på.

Men efter solsken kommer regn. Jonas Alaskas debutalbum är grymt, annat går inte att säga. Fast hur länge håller en blott tio låtar lång popskiva? I evighet, om den är riktigt, riktigt bra. Men när jag lyssnat igenom denna fem, sex, tio gånger började den kännas lite mindre. Vissa låtar håller exceptionellt bra, som redan nämnda October, men även t.ex. In the Backseat, medan andra tynar bort. Men jag fortsätter gärna lyssna. Kanske börjar de växa till sig igen, det är inte alls omöjligt.

Det här inlägget postades i Musik, Recension. Bokmärk permalänken.

Kommentera

