Work of Art – ett work of art

Grymma Karin på Karins konstgrepp har skrivit så spännande om realityserien Work of Art, att jag bara var tvungen att se ett avsnitt. Och jag kan inte annat än hålla med henne. Serien är som en snäppet skojigare version av gamla favoriten Project Runway, även om de kopierat det upplägget rakt av, inklusive gullig gubbe som peppar deltagarna. I Work of Art ska ett antal aspirerande konstnärer tävla om att få ställa ut på Brooklyn Museum. Skaran består av en massa småtokigt konsnärsfolk, jag gillar de flesta vid första anblick. KonstgreppsKarin föll pladask för The Sucklord, och jo, det kan jag verkligen förstå. Jag kan rekommendera ett besök på hans retrofina hemsida. Jag delar Sucklords förtjusning för leksaker, helt klart. Jag blev alldeles till mig härom året, när jag fick en titta-lyssna-läs-uppsättning med Lady Lovely Locks. Åh, så fint, så bra! Om någon kunde göra konst av ladyn själv skulle jag bli överlycklig! (någon gång ska jag visa det fantastiska resultatet av när Mattias försökte ordna en Lady Lovely Locks-tårta till mig. Wow, säger jag bara.)

Åter till Work of Art. Med tanke på fina dokumentären !Women Art Revolution, som jag skrev om här, kan man helt klart uppskatta att i utslagning nr. 1 (spoiler alert!) blev tre kvinnor valda som veckans bästa konstnärer, medan tre män hamnade i botten. Där ser man. Att det bara finns med en enda svart konstnär kan man dock ifrågasätta. Noll svarta kvinnor. Hm.

Jag väntar i vilket fall med spänning på nästa avsnitt! Så tackar, tackar KonstgreppsKarin för detta superbraiga tips!

Det här inlägget postades i Film och tv, Konst. Bokmärk permalänken.

Kommentera

