Szeretlek, Budapest (nr. 1)

Kanske är 20 bilder från Budapest lite mycket. Fler tillkommer nog, dessutom. Det spelar dock ingen roll. Jag blev kär där.

Jag besökte Budapest första gången för ungefär fem år sedan. I november. Det var fint, men mörkt och jag trivdes inte så bra. I juli åkte jag dit igen, denna gång med Mattias som sällskap. Det spöregnade nästan hela tiden, men det gjorde ingenting. Staden var alldeles, alldeles underbar. Vi åt tokig, billig mat. Vi drack massa roliga grejer. Vi promenerade. Vi stötte på någon typ av minizoo som fick mig att må lite illa. Djuren var söta, så klart, men såg olyckliga ut. Att se en örn instängd i en pytteliten bur, inte ens stor nog att flyga runt lite i, är svårt. Det är svårt att veta hur man ska bete sig, hur man ska reagera. Jag gick runt med en slemmig gråtklump i halsen och kände att det var ganska så skönt när vi kom ut i den vanliga parken igen. Det var ingen djurpark direkt, man bara hamnade bland alla djuren. Dessa minizoo-grejer dyker upp här och där,  när man är ute och reser känns det som.

Sista bilden i denna radda är på en kopp espresso med svartpeppar i. Sjukt gott. Jag längtar tillbaka.

Det här inlägget postades i Platser, Tankar, minnen och så vidare. Bokmärk permalänken.

Kommentera

