Sköna Andrej

Jag hade sett bilderna på honom och häpnat lite. Det är inte så ofta jag blir betagen av modebilder, men Dossiers fotografier på Andrej Pejic var annorlunda på något sätt. Tråkannorlunda kanske, en snubbe i en kvinnoposition. Men nej, det är något mer med dem. Stämningen och androgyniteten är lite extra vacker. Så läste jag Daniel Björks intressanta text om Pejic och kände ännu mer. Svårt att säga vad. Men det är intresseväckande och gäckande med en modellman som går visningar för både herr- och damkläder och som dessutom blir utsedd till en av världens 100 sexigaste kvinnor av FHM. Det finns mycket att fundera kring här. Både om mode, kroppsideal och kön och sexualitet. Pojkkroppen och ideal för kvinnokropp ligger kanske inte så långt ifrån varandra. Att Pejic dessutom bär på en betydlig vit blekhet spelar nog också in. Jag får fundera vidare och kanske återkomma med något mer djupgående, jag är ju vanligtvis inte ett stort fan av nuklassisk ung & smal modellkropp. Men just nu ska jag bara vila blicken i dessa nästan undersköna bilder en liten, liten stund.

Detta inlägg publicerades i Mode, Politik och viktigt. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar