Jag höll också på med viktiga grejer

Nu har jag äntligen läst Vi håller på med en viktig grej av Sara Hansson! Tidigt i somras försökte jag tjuvkika i den på kafé Vulgo i Göteborg när vi ställde ut excite me där, men jag hann inte riktigt helt igenom. Varje ruta måste få tiden den kräver. Idag snurrade jag runt på Norrköpings stadsbibliotek och plötsligt stod boken där i hyllan och glänste med sitt urtjusiga omslag. Sara Hansson är född 1986 och hon är tuff som tusan. På 8:e mars i år var hon på Arbetets museum här i stan och höll låda tillsammans med Liv Strömqvist och, hör och häpna, Annette Kullenberg. De var så klart stencoola alla tre, men jag hade inte läst tillräckligt många Sara Hansson-serier och hade kanske inte vett nog att uppskatta henne så mycket som jag borde gjort. Det var ett riktigt fint firande i alla fall.

Vi håller på med en viktig grej handlar om Sara, 11 år, som ser nya popmiraklet Spice Girls på Bullen. Dagen därpå har hon bandnamnet klottrat över hela armen. Rebbe i sexan ser det och en vacker vänskap tar sin början där i skolans korridorer. Som det står på baksidan: ”Men framförallt är detta boken om Sara och Rebbe – en tidlös och svindlande vacker berättelse om den orubbliga kärleken till sin bästis.

Kanske kan en anledning till att jag faller så pladask för Vi håller på med en viktig grej vara att jag känner igen mig så väl i berättelsen. Att vara en sisådär 11, 12 år i 90-talets härliga mitt. Jag gillade Spice Girls. Tillsammans med posters av Billy Joe i Green Day och tusen bilder på Blur, prydde girlpowerpopparna mina flickrumsväggar. När vi klädde ut oss, mina klasskamrater och jag, var jag Posh Spice. Jag tyckte att hon såg smartast ut. (Ingen annan gillade henne, men in the long run är det ju faktiskt hon som vunnit kändisligan. Så in your face!) En peruk jag fick av mina storasystrar var kronan på verket, jag var lite för råttfärgad i håret för att vara på pricken lik.

Men Spice Girls är av underordnad betydelse. Det jag känner igen mig allra mest i, i Hanssons bilder är frustrationen jag kände. Hela, hela tiden. Att inte få bestämma själv. Inte kunna se ut som man ville. Bete sig som man ville. Sova över om man ville. Jag avskydde det och kan än idag tacka min lyckliga stjärna över att jag är vuxen. Jag hatade att vara barn. Jag kommer precis ihåg hur det var när jag tjatade på mamma om att få göra än den ena, än det andra. Minns mina intensiva fantasier om att fylla typ 15 så att man blev stor. Sara Hansson fångar allt detta. Hon fångar också något som jag saknade just då i livet. En bästis. Man var två och två, det bara var så. Jag hade ingen att vara bästis med. I alla fall inte efter att jag i fyran gjort slut med min kompis Sanna genom ett litet handskrivet brev. Herregud så jag önskade mig en allra bästa vän att dela ett hjärthalsband med! Jag fantiserade om att det skulle vara precis, exakt som Hansson berättar. Ha någon att prata musik med, gråta lite med, snacka ihop sig med. Någon att dansa med och tillsammans leka ut den där sista leklusten som låg och glödde i själen. Halvåret innan jag fyllde 13 blev Ida min nya bästis. Det var rent ut sagt alldeles, alldeles underbart.

Vi håller på med en viktig grej är full av känsla i varje bild, i varje rad. Jag läser den lätt, men stannar upp flera gånger bara för att kunna ta en extra titt på någon ruta, bara för att känna efter, minnas lite mer. Jag är en sucker för serieromaner, särskilt uppväxtskildringar. Men den här är ändå något extra. Jag säger bara girlpower!

(och en sak till: jag håller lätt med Fannie Lundqvist som visst brukar hänga på Unga BotkyrkaBibblan i det hon säger här.  Men jag tycker att man kan vara över 13-15 år för att boken ska passa en fint.)

Det här inlägget postades i Litteratur, Politik och viktigt, Recension, Serier. Bokmärk permalänken.

Kommentera

