!Women Art Revolution

Jag måste erkänna att när !Women Art Revolution:s (WAR) sista scener visades hade jag lite fuktiga ögon, en liten salt en högt upp i tårkanalen. Det är svårt att säga varför, för WAR är inte den mest breathtaking dokumentär jag sett. Inga osannolika människoöden (nästan i alla fall), inget makalöst soundtrack, inget övernaturligt foto. Tvärt om. Regissören Lynn Hershman Leeson har filmat ett gäng olika konstnärer, alla kvinnor, över en period om ca 40 år. Ibland har hon dragit fram kameran i sitt sovrum, någon gång på en toalett, i en proppfull ateljé eller på ett skränigt möte. Den röda tråden är så svår att se att den mer skimrar i en svagt ljusrosa nyans. Ljudet är stundvis riktigt, riktigt dåligt, bilden suddig, de medverkandes resonemang svåra att följa. Dessutom är filmen full av den typ av snabba klipp som är så vanliga i amerikanska dokumentärer. Jag hinner knappt läsa namnskylten på den ena konstnären innan den andra dyker upp. De animerade delarna är säkert välgjorda, men i en punkig stil som inte alls faller mig i smaken.

Så varför tåras mina stackars ögon i slutet? Jo, för att den berättelse som ART berättar är så vansinnigt viktig, för att den kämparglöd och heta känsla av systerskap som genomsyrar filmen är så gripande, för att ilskan de medverkade har känt och fortfarande känner är så levande, så in i minsta detalj aktuell. Och framförallt – när en av de unga konstnärerna sitter framför en tavla och berättar om hur hon känner alla äldre feministiska konstnärers stöd och när den till åren kommen museiinnehavaren säger att ”varje kvinnas framgång, varje kvinnas berömmelse är alla kvinnors framgång, alla kvinnors berömmelse”, ja då är det svårt att stå emot en känsloyttring.

WAR har hjärta och smärta. Ibland är det bara det som krävs för att göra en lyckad film. Hershman Leeson berättar en viktig historia, något vi inte får glömma eller försöka gömma. Även konsten drabbas av gamla skittråkiga strukturer. Även inom konsten hålls marginaliserade grupper utanför. Det krävs filmer som denna för att vi ska kunna minnas, för att vi ska slippa ta samma strid om och om igen. Därför rekommenderar jag !Women Art Revolution varmt. Det är en hoppfull film. Tåren jag fällde var varm och när jag lämnade biosalongen var jag grymt sugen på att skapa konst. Det är inte illa pinkat av en film.

Läs förresten mer på womenartrevolution.com – där finns massa bra material!

Det här inlägget postades i Film och tv, Konst, Politik och viktigt, Recension. Bokmärk permalänken.

En kommentar till !Women Art Revolution

  1. Ping: Work of Art – ett work of art |

Kommentera

