Christer och transorna

Ibland stöter man ju på bilder som man vet att man sett förut. Man vet bara inte vart eller när eller hur eller vem. Så var det när jag hamnade på stromholm.se. Jag är ju, som jag säkert påpekat mången gång, varken konst- eller fotokunnig, jag är ett fan på håll, förälskad på distans. Det blir ofta en olycklig kärlek, jag har inget minne som håller kvar namnet på en konstnär jag kärat ner mig i, ingen historia att förhålla mig till, inga verktyg för analys. Inte mer än det jag kan om media. Men, men – man får faktiskt vara nybörjare. Länge till och med. Som jag. Jag hamnade i vilket fall på Christer Strömholms hemsida. Christer är, eller snarare var, fotograf och du har säkert sett hans bilder någon gång. Han föddes 1918 (precis som min älskade, älskade farfar Zacke) och gick bort 2002. Under 1950- och 1960-talet tog han bilder av transsexuella i Paris. Och vilka bilder sen. Jag har ju tidigare skrivit om hur mycket jag tycker om bilder på män, bilder som på något sätt utmanar bilden av Mannen. Är det något jag gillar ännu mer är det bilder som du som betraktare blir osäker av, vad för kön har personen på bilden? Eller sexualitet? Ser jag verkligen om det är en kvinna eller en man eller en dragqueen/king? Ett fotografi som vid första anblick är vacker och aningen avstötande och som vid en andra blick får mig att känna lite oro, lite osäkerhet, ja det är bland det bästa jag vet. Christer Strömholms bilder har en sådan inverkan på mig, i alla fall ett visst mått sådan inverkan. Här är några exempel.

Men det är inte bara dessa urfina bilder som Christer gjort. Något mer som föll mig i smaken var de som följer här under. Men de måste jag fundera mer på. Vad är det egentligen som lockar mig så mycket?

Det här inlägget postades i Konst. Bokmärk permalänken.

Kommentera

