Klementssons karlar

Thomas Klementsson är en fotograf som tar en del fräcka bilder. Till exempel på djur:

Men framför allt gillar hans bilder på män. Man kan nog i och för sig säga att jag gillar bilder på män, rent generellt. Men allra mest förtjust blir jag i fotografier av karlar där de som gestaltas får något vagt och vekt över sig. Det är svårt att sätta ord på. Det ska finnas en känslighet i bilden, en tvekan om hur mannen ska bete sig och visas upp. I en del av Klementssons foton finner jag just den där känslan. Killarna tar upp plats, de är motivet, men de tar liksom inte för mycket plats. De är inte störiga grabbar, de är något annat, något mer. Som om de nästan har lite nära till gråt. På en del fotografierna syns istället glada män, män som skrattar eller kanske sexar sig lite. Det gillar jag också. Rent generellt gillar jag också bilder av glada människor. Jag är inte alls särskilt svag för råallvarliga modellansikten. Glädje är bra och roligt! Kanske speciellt inom mode. Jag går inte igång på lite lätt tillgjorda typ Odd Molly-leenden, de som är lite så där tokroliga och flickiga. Blä för sådant. Uppsluppet småglada bilder, det är bättre det. Så här fint kan det i alla fall bli när Thomas tar fram kameran (alla bilder från hans egen hemsida): 

Det här inlägget postades i Konst. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Klementssons karlar

  1. Ping: Jen Davis skönhet |

Kommentera

