Idla

Teatervecka! Eftersom min 26-årsdag närmar sig med stormsteg försöker jag gå på så mycket teater som möjligt. Det är ju nämligen så wonderful, wonderful att både Dramaten och Stockholms stadsteater, och massa andra ställen också, har finfina rabatter för ungdomar. Och ungdom är man visst till den dagen man fyller 26 år. Nu är dessutom Mattias my love i stan så jag slipper sitta ensam i teatermörkret och har dessutom någon att diskutera dekor och så vidare med när ridån fallit. Igår var den underbara Doktor Glas, imorgon blir det (förhoppningsvis) coolroliga Hair och idag såg vi Idlaflickorna av Kristina Lugn på Dramatens lilla scen. Stiliga Stina Ekblad och hennes minst lika stiliga syster Ylva Ekblad spelar rollerna och de gör det med bravur. Shit pommes frites vad välspelat och tjusigt det var. Precis den där kyligt sköna stämningen som jag gillar i teatrar. Jag blev ju förälskad i Doktor Glas, det hände kanske inte riktigt idag, men lite betuttad vart jag allt. Kanske eftersom systrarna Ekblad bar sådana fina kreationer. Varsin tjusig kappa, varsin välsittande kavaj och en svängig, ljus kjol till det. Vår, en sval skön vår, så kändes det. Så här fin var föreställningen, foton från Dramaten av Sören Vilks:

Det här inlägget postades i Teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

