Doktor Glas

Jag läste Doktor Glas för några år sedan. Trots att jag inte alls tyckte om Den allvarsamma leken som jag läste en tid tidigare gav jag Doktor Glas en chans, mest på grund av att min Martina rekommenderade den. Jag blev inte besviken. Jag tyckte om kylan i språket, det på något sätt lite sparsmakat och samtidigt målande. Jag njöt av Stockholmsmiljöerna, av att fantisera om att sitta och dricka kanske punsch någonstans vid Kungsträdgården. I Dramatens uppsättning av Doktor Glas spelar Krister Henriksson huvudpersonen. Jag gillar Krister Henriksson också. Kanske mest eftersom han läser in Harry Potter-böckerna så himla bra, men också för hans inläsning av Kerstin Ekmans lysande Mordets praktik. Eftersom Mordets praktik till viss del handlar om boken Doktor Glas och om herr Söderberg och eftersom jag tyckte så bra om både boken i sig och Kristers inläsning var jag jättesugen på att se honom spela den egendomlige doktorn. Nu har jag gjort det. Jag blev betagen, kan man nog säga. Jag skulle gärna haft lite bättre plats, nu satt jag högt upp och såg scenen ovanifrån. Men wow. Jag fängslades. Krister var hur bra som helst, jag gillade också tolkningen av Doktor Glas, huvudpersonen kändes ännu mer… hm… vansinnig. Instängd. Men bland de bästa sakerna var ljussättningen. Framför mig på scenen såg jag både natt och dag, gryning och skymning, lugn och just vansinne bli till med ljusets hjälp. Nästan så man blir sugen på att bemästra ljussättningskonsten själv. Jag har inte hittat särskilt många bilder från föreställningen, men här är några stycken från Dramatens hemsida, tagna av Mats Bäcker:

Det här inlägget postades i Litteratur, Teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

