Let England shake

Vårsolen (och vintagemässan, inte minst) har fått mig att börja tänka på färgskalor och former. Gul är en av mina bästa färger, vår, sommar, vinter, höst(anmärkning: jag läste igenom texten nyss och såg att jag inte alls skrivit ”Gul är en av mina bästa färger…” utan ”Gul är en av mina bästa sorger…”. Oj. Vad kan det betyda?). Men efter nyanser som närmat sig senap och som verkar ha ätit lite rost börjar jag nu längta efter solstrålar genom persienner, sorbet och vanilj. Jag var länge tveksamt inställd till pasteller, jag har alltid varit en sucker för svart, men när jag väl kärade ner mig så föll jag hårt. Mint och lavendel, ljusa grå toner och svag turkos och gult gult gult. Så får gärna våren 2011 bli. Dunhills sötsnygga reklam med unga män med brittisk look och Nordiska museets finfina utställning Dandy (snabba er dit om ni inte gått! Den blev nominerad till Årets utställning och trots att den inte riktigt tog hem segern är den minst sagt sevärd. Står kvar till 1/5, så lite tid finns.) ger lite gammal hederlig herrinspiration. Monia Zetterlund har varit min vårvän sedan året jag fyllde 20 och jag var oerhört olyckligt kär. Åh, om man ändå inte såg ut som en tok i blont hår, då skulle Monica fungera än mer som ett stilideal. Cyklar, fåglar och hattar är ju självskrivna vårtecken. Jag har hittills i år gått runt i totalt fem olika hattar, idag t.ex. i en gräddvit med jättebrätte och rosett på sidan. Mums!
Förutom mode har jag idag haft tankarna på musik. Bland annat eftersom jag hunnit lyssna mer ordentligt på PJ Harveys utmärkta skiva Let England shake. PJ är så klart coolast i stan, men förutom henne finns det andra musiker som inspirerar genom både fantastisk musik och genom tuff stil. Personerna här nedanför gör musik som får marken att vibrera; ibland av danssteg, ibland av magkänsla, ibland av sockersöta mednynningar, ibland av toklycka och ibland så klart av tunga tårar. PJ fick vara med på två hörn, bokstavligt talat. Kom i skrivande stund på att jag glömt Marit Bregman! Nå väl, hon kan få ett eget inlägg någon gång i framtiden.

Från det övre vänstra hörnet: PJ Harvey, Frida Hyvönen, Yelle (Julie Budet), Dolly Parton, Fever Ray, Juliette Gréco, Justine Frischmann, Sophie Rimheden, Ella Fitzgerald, Sophie Rimheden, PJ Harvey igen, Adele, Emmon, Monica Zetterlund (igen), Tracy Chapman. 

Det här inlägget postades i Konst, Mode, Musik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

