Paraplyerna i Cherbourg

Ni som tror att film alltid är bäst på bio bör ta chansen att upptäcka hur fel ni har. Tro mig i stället – det här kommer att bli ännu ett älskat mästerverk. Så står det skrivet i DN:s recension av Stadsteaterns uppsättning av Paraplyerna i Cherbourg. Och jag kan inte annat än hålla med. Jag och min 15-åriga syster satt tidigare idag sida vid sida och ömsom skrattade, ömsom snyftade till den magnifika teaterversion av den gamla klassikern som levererades framför våra ögon på Klarascenen. Jag hade inte alls så höga förväntningar, jag menar filmen är ju så strålande som den är – det går inte att göra den bättre. Det jag uppskattade med Stadsteaterns uppsättning var att man inte ens försökte göra den bättre, eller ens göra om den. De gjorde något nytt och eget, något ganska roligt till och med.

Bildern är hämtade från kulturbloggen.com. Foto: Carl Thorborg

Ja, fy vad fint det var. Även som det inte var snyggheten man slogs av direkt, som när man tittar på filmen. Det var något annat. Blandningen av högt och lågt, kanske. Det fanns en mysig amatörstämning i uppsättningen utan att det alls kändes amatörmässig. Mer familjär. Och något väldigt roligt var att den stackars Roland Cassard får en rolig och väldigt fin liksom nördig upprättelse. Han slipper se så där slemmig ut, istället är han i mitt tycke riktigt snygg, utan att vara tråkbildskön.

Så kan jag ju så klart inte motstå chansen att visa upp massa tjusiga Parapluies-bilder:

The Umbrellas Of Cherbourg

Mycket finare än så blir det kanske inte. Så för att tuffa upp stämningen kan jag även ta chansen att visa upp mina fina kängor, inköpta på second hand i Riga för ca 60 svenska kronor (och ja, det är Dr Martens). Det är inte klokt. Men det är sant. Den lilla, lilla klänningen kommer från en annan av Rigas second hand-ställen. Den gick loss på ca 100 kronor. Den har fickor, så det var helt klart värt det. Riga var för övrigt en riktigt, riktigt, riktigt fin stad.


Det här inlägget postades i Mode, Musik, Teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

