Bildkavalkad

En fantastisk sak med min praktikplats på Nordiska museet är att jag får sitta och titta på bilder hela dagarna. Och dagligen ramlar jag över bilder som är så fina att det börjar klia i kroppen. Modefoto kan ju verkligen vara underbart, vackert, spännande, intressant, lärorikt och så vidare och så vidare. Tyvärr är det ju ofta också tråkigt, intetsägande, tomt, lever upp till trista fördomar och visar upp kroppar på ett sätt som får en att dels gäspa, dels får en att nästan må lite illa. Mode och bilden av mode går inte att skilja från varandra, mode och kläder är så visuellt.

Jag tycker att det bästa är modebilder som utmanar; utmanar tanken på vad mode är, hur kläder ska bäras, på hur kön och sexualitet manifesteras genom kläder, hur attraktiva kroppar ser ut. Tyvärr är de svåra att hitta, de bilderna. Speciellt vad gäller kropparna. När jag gått igenom hundratals modebilder från tidigt 80-tal fram till idag har jag kunnat följa även kroppsidealens utveckling. 1987 och 1989 vann exempelvis Jytte Meilvang Guldknappen, Damernas världs årliga designpris. Hon fick priset för hennes märke Big is Beautiful, en linje som riktade sig till kvinnor som bar kläder från ungefär storlek 40 och uppåt, det vill säga allt annat size 0. Meilvang fick Guldknappen två gånger eftersom Damernas värld tyckte att hennes design var nyskapande och helt enkelt bra och genomtänkt. Kanske är Big is Beautiful ett exempel på hur modet och synen på den ideala kroppen förändrats under 30 år. Skulle en liknande linje få ett designpris idag? Kanske. Men jag gissar nog på nej.

Den astuffa designern Ann-Sofie Back har i intervjuer berättat hur hon slutade med ”vanliga personer” istället för modeller på sina visningar därför att valet av modeller tog allt ljus från kläderna hon skapat. Det blev för mycket snack om modeller, för lite om kläder. När hon sedan började följa strömmen och valde superlånga, supersmala etc. modeller ändrades fokus och hon fick tala om sina plagg istället. Hm. Man kan ju tänka sig att det borde vara tvärt om. Att man borde fokusera på modeller när designers visar upp sina kläder på personer som till punkt och pricka når upp till rådande ideal. Varför väljer man dessa modeller? Vart ligger allt det nya, det föränderliga som ju modet ska stå för, i ett sådant val?

Hur som helst. Inspiration kan man ju faktiskt hitta i både stereotypa och i nyskapande bilder. Man kanske blir inspirerad på olika sätt, i det ena fallet man kanske man blir så förbannad och sugen på att göra skillnad att man känner inspirationen pyra och fräsa inne i kroppen, i det andra kanske man känner avslappning, förhoppningar på framtiden och känner lusten gro och växa. Idag har jag kikat närmare på ett par olika fotografer. Ni ska få ta del av några superfina bilder som gett mig lite inspirationsnäring idag.

Genom en länk på make up-artisten Karin Westerlunds blogg hittade jag det svensk/finska fototeamet Therese + Joel. Finsk är jag ju själv och trots min stora okunskap i det finska språket är min kärlek för Finland är stor. Flera av Therese + Joel:s bilder andades den där finska känslan, stämningen som lever friskt i mina fantasier. (Visst är det förresten Amanda Lepore?)



AORTAbestår av två fotografer som skapar bilder som känns helt surrealistiska. Jag kan knappt se mig mätt på dem. Det är något i stämningen som är tilltalande, skrämmande och sagolik på något sätt, allt samtidigt. Inte dumt alls. Här är några favoriter.

Och som avslutning, ett plagg som fick mig att drabbas av svårt habegär tidigare idag. Sandra Backlund kan verkligen skapa fantastiska saker. SS11-pic5-Photo-Thomas-Klementsson.jpg

Det här inlägget postades i Konst, Mode. Bokmärk permalänken.

Kommentera

